söndag 25 april 2010

Saxat från DN

Föräldrar om lärarlegitimationer: Regeringens tal om valfrihet måste också gälla waldorfpedagogiken.

De fyra borgerliga partiledarna skrev på DN Debatt den 12 april att de vill införa en yrkeslegitimation för alla Sveriges lärare. Det är ett lovvärt förslag. Kvaliteten i skolan och förskolan måste öka och därför är det viktigt att fler lärare har lärarexamen. De nämner dock inte behovet av en pedagogisk mångfald i skola och förskola. Inte med ett enda ord berörs rätten för elever och föräldrar att kunna välja den skolform och den pedagogiska inriktning som passar dem bäst.

Vi är många som har fått chansen att själva, eller låta våra barn, gå i skolor med waldorfpedagogisk inriktning. Det är en etablerad pedagogik som har funnits i det svenska skolsystemet i flera decennier. I dag går 6.000 barn och ungdomar i sådana skolor och förskolor.

Under några år fanns det också möjlighet att genom Lärarhögskolan i Stockholm och Waldorflärarhögskolan utbilda sig till lärare och förskollärare med waldorfpedagogisk inriktning.

Tyvärr är det inte längre möjligt att påbörja en waldorflärarutbildning på högskolenivå. Med regeringens föreslagna yrkeslegitimation för lärare blir behovet av en lärarutbildning med waldorfpedagogisk profil ännu tydligare. Annars riskerar waldorfskolorna på sikt att stå utan legitimerade lärare.

Mot bakgrund av att skolan är en av Folkpartiets profilområden, och att partiet under lång tid har drivit frågan om valfrihet i skolan, är det anmärkningsvärt att regeringen nu tycks blunda för behovet av pedagogisk valfrihet.

I Folkpartiets utbildningspolitiska program som antogs så sent som vid landsmötet 2009 står det bland annat följande: ”Föräldrar ska kunna välja mellan kommunala och fristående förskolor med varierad pedagogisk inriktning.”

Är regeringen beredd att återigen öppna möjligheten att utbilda lärare med waldorfpedagogisk inriktning på högskolenivå – så att fler barn får samma möjlighet som vi, att få chansen att välja en högkvalitativ utbildning anpassad efter barnens behov?

För oss är det en valfrihetsfråga att elever och föräldrar ska kunna välja ur ett brett fält av pedagogiska inriktningar. Regeringen bör därför snarast utreda förutsättningarna för att återigen öppna en utbildning till waldorflärare på högskolenivå.

Maria Lundqvist
Henrik Schyffert
Stefan Sundström
Jessica Zandén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar